Shrnovací konstrukce TT CS XL16 – certifikovaná nástavba EN 12642-XL s třístranným shrnováním a užitečným zatížením až 16 t
Certifikovaná nástavba TT CS XL16 dle EN 12642-XL pro nákladní a přípojná vozidla s třístranným shrnovacím systémem na ocelovém platu a střechou Versus Omega. Ocelovo-hliníková konstrukce s plachtovým systémem umožňuje efektivní manipulaci s nákladem při užitečném zatížení až 16 t.
- Vnitřní ložný prostor až 9 800 × 2 480 × 3 100 mm pro vysoký objem přepravovaného zboží.
- Konfigurace střechy s možností shrnování zezadu, oboustranného posuvu nebo pevného provedení.
- Boční stěny se sloupky Adaico XL a vícenásobnými hliníkovými výztuhami pro přenos sil do rámu.
- Vodicí profily Alto Trike Light / Alto Trike 35 s plachtovými rolnami pro plynulý chod střechy.
- Boční a střešní plachty z PVC splňující požadavky ČSN EN 12641-2 včetně vertikálních a horizontálních výztuží.
- Atestovaná přední stěna a zadní dvoukřídlá nebo čtyřkřídlá vrata s možností náhrady hydraulickým čelem.
- Homologační štítek v horním levém rohu zadních vrat pro jednoznačnou identifikaci nástavby.
Poradíme vám
Jsme Vám k dispozici Po-Pá od 7:00 do 15:30
Konstrukce a certifikace nástavby TT CS XL16
Nástavba TT CS XL16 je těžká certifikovaná plachtová nástavba pro nákladní a přípojná vozidla s požadavkem na vysoké užitečné zatížení až 16 000 kg. Celý systém je navržen a zkoušen dle normy EN 12642-XL a ověřen praktickými zkouškami tlakovými vaky podle DIN EN 12642-XL, dodatek A (2017-03). Díky tomu může nástavba sloužit jako konstrukční prvek pro zajištění nákladu bez nutnosti dodatečných specek v karoserii.
Základem je kombinace ocelového plata a hliníkových sloupků, profilů a výztuh, doplněná o střechu typu Versus Omega a plachtový systém podle ČSN EN 12641-2. Celek je navržen pro intenzivní provoz v distribuční, spediční i dálkové dopravě.
Ocelové plato a nosná část nástavby
Ocelový rám pro vysoké zatížení
Nosnou konstrukci tvoří ocelové plato složené z příčníků, podélníků a rámových prvků, dimenzované na užitečné zatížení 16 t. Konstrukce plata musí odpovídat platným provozním předpisům a normám a slouží jako základ pro všechny montážní sady nástavby.
Na rám plata jsou přes přední a zadní montážní sady XL16 upevněny rohové hliníkové sloupy BIG s minimálním uložením cca 140 mm pod úrovní podlahy. V těchto sloupech jsou vložené ocelové vnitřní výztuhy, které přenášejí síly z nástavby do rámu vozidla.
Čelní stěna a podpora předního čela
Přední čelo je sestaveno z Al bočnicových profilů a předních sloupů BIG. Výška čela je ukončena v rovině horní hrany sloupků a je zajištěna ocelovou Z podpěrou připevněnou k rámu tak, aby byla horní hrana čela přesně ve výškové rovině horní hrany sloupku.
Spojení čela a sloupků je provedeno kombinací šroubových spojů (do výšky cca 1000 mm od podlahy) a pevnostních nýtů v horní části, což zajišťuje vysokou odolnost vůči podélným silám při brzdění.
Boční stěny, sloupky a výztuhy
Sloupky BIG a středové sloupy Adaico XL
Boční stěny nástavby TT CS XL16 jsou tvořeny kombinací:
-
rohových sloupků BIG,
-
středových sloupků Adaico XL,
-
hliníkových bočních výztuh uložených v kapsách sloupků.
Pro XL16 jsou použity až dva páry středových sloupků Adaico s výsuvnými nástavci, aby byl zajištěn přenos sil z nákladu u delšího rozvoru a vyššího užitečného zatížení.
Boční výztuhy a rozteče latí
Mezi sloupky je vloženo minimálně pět řad bočních výztuh ze slitiny hliníku:
-
jeden spodní profil 150×25 mm u rámu,
-
čtyři řady profilů 100×25 mm s maximální roztečí 433 mm.
Toto uspořádání vytváří kontinuální boční výztuž pod plachtou, která přenáší příčné síly a umožňuje splnění požadavků EN 12642-XL pro zajištění nákladu.
U XL16 jsou přesně definovány maximální vzdálenosti středových sloupků od přední a zadní hrany plata a mezi sebou, aby měly všechny boční podplachtové profily stejnou délku. To usnadňuje montáž, servis i případné výměny profilů.
Střecha Versus Omega a vodicí profily Alto Trike
Variabilní střešní systém
Nástavba TT CS XL16 používá střechu typu Versus Omega, která může být:
-
pevná,
-
posuvná zezadu,
-
oboustranně shrnovací.
K dispozici je zvedací i nezvedací provedení střechy, přičemž zvedací sloupky v rohových Al profilech výrazně usnadňují nakládku z boku i shora (např. jeřábem nebo vysokozdvižným vozíkem).
Rozteč střešních příčníků je limitována:
-
u shrnovacího provedení max. cca 695 mm,
-
u pevného provedení max. cca 600 mm.
Příčníky shrnovací střechy jsou propojeny plastovými lamelami, které při shrnutí zvedají plachtu a zabraňují jejímu zachytávání o náklad.
Vodicí profily Alto Trike Light / Alto Trike 35
Pro vedení střechy slouží hliníkové vodicí profily ze speciální slitiny, které splňují požadované kvadratické momenty:
-
Ix ≥ 681 cm⁴,
-
Iy ≥ 162 cm⁴.
Vyhovující jsou profily:
-
Alto Trike Light,
-
Alto Trike 35.
Profily jsou připevněny k rohovým sloupům pomocí montážních sad pro zvedací i nezvedací střechu. V případě zvedacího provedení jsou v rohových sloupech osazeny zvedací mechanismy DG nebo Hydraman, které umožňují dočasné nadzvednutí střechy nad standardní výšku pro pohodlnou nakládku.
PVC boční a střešní plachty a zajištění nákladu
Plachty dle ČSN EN 12641-2
Boční a střešní plachty z PVC materiálu splňují požadavky ČSN EN 12641-2. Konstrukce plachet zahrnuje:
-
vertikální výztužné pásy od každé plachtové rolny, zakončené napínáky s mechanickým jištěním,
-
minimálně pět horizontálních výztužných pásů v oblasti bočních výztuh,
-
omezenou osovou vzdálenost výztužných prvků (max. cca 600 mm).
Díky tomu je plachta schopna aktivně přenášet síly z nákladu do konstrukce nástavby a podílí se na splnění EN 12642-XL.
Napínací systém plachty
Vodorovné napínání plachty je řešeno:
-
napínacím mechanismem s ráčnou nebo převodovkou,
-
spodním uložením a Al napínací trubkou Ø 27 mm,
-
horními koncovkami pro kotvení plachty.
Plachta se ukládá do napínací trubky pomocí vložené trubičky a napíná se z jedné nebo obou stran. Alternativně může být na jedné straně použito profilové zakončení pro zaháknutí plachty ke sloupu. Celý systém je navržen pro rychlé dotažení, rovnoměrné vypnutí a bezpečné uzavření ložného prostoru.
Zadní vrata a volitelné hydraulické čelo
Zadní stěna nástavby TT CS XL16 je tvořena:
-
dvoukřídlými nebo čtyřkřídlými vraty z Al profilů,
-
uzávěry s ocelovými tyčemi Ø 18 mm,
-
portálem z Al sloupů a horního trámce, na kterém jsou upevněny uzávěry.
Vrata jsou konstrukčně připravena pro intenzivní provoz a opakované otevírání v distribučních trasách. Spodní uzávěry jsou kotveny přímo do rámu.
Pro specifické aplikace je možné vrata nahradit:
-
hydraulickým čelem vyhovujícím danému zatížení dle EN 12642-XL,
-
pojízdnou klapkou z Al bočnicových profilů (viz certifikát a typové schválení).
Provozní použití a typické nasazení
Nástavba TT CS XL16 je určena pro provozy, kde je nutná kombinace:
-
vysokého užitečného zatížení (až 16 t),
-
velkého ložného objemu (vnitřní rozměry až cca 9 800 × 2 480 × 3 100 mm),
-
rychlé manipulace s nákladem z boku, zezadu nebo shora,
-
certifikovaného zajištění nákladu dle EN 12642-XL.
Typické použití:
-
spediční a logistické firmy s vysokým denním nájezdem,
-
přeprava paletového a kusového zboží, big-bagů, balených stavebních materiálů,
-
distribuční vozidla a soupravy v mezinárodní i vnitrostátní dopravě.
Výhody řešení Trans-Technik
Společnost Trans-Technik, spol. s r.o. dodává nástavbu TT CS XL16 jako ucelený certifikovaný systém:
-
kompletní řešení včetně sloupků, střechy, plachet, zadních vrat a montážních sad,
-
prověřená kompatibilita s vodicími profily Alto Trike a systémem Versus Omega,
-
možnost volby zvedací či nezvedací střechy a konfigurací shrnování podle provozních požadavků,
-
technická podpora, dokumentace a dostupnost náhradních dílů přímo od výrobce.
Pro nástavbáře, výrobce vozidel i provozovatele flotil představuje TT CS XL16 standardizovanou, certifikovanou a opakovaně ověřenou plachtovou nástavbu pro těžší aplikace, kde se klade důraz na bezpečnost, spolehlivost a dlouhodobé provozní náklady.