Shrnovací konstrukce Alto Trike Light
ALTO TRIKE LIGHT je modulární shrnovací plachtová konstrukce pro valníkové nástavby s třístranným shrnováním, navržená pro kombinaci s rohovými sloupy BIG, středovými sloupky ADAICO a střechami VERSUS Omega včetně zvedacího provedení.
- Řešení pro standardní i certifikované nástavby dle EN 12642 XL (TT CS XL10 / XL16).
- Možnost pevné, shrnovací i jednostranně zvedací střechy (mechanické DG nebo hydraulické VERSUS).
- Boční výztuhy z pyramidových a podplachtových profilů pro rovnoměrné podepření plachty.
- Ucelený systém příslušenství – napínací ráčny, převodovky, vodicí a těsnicí profily, zadní portály a klapky.
- Kompatibilita s provedením bočnic i otevřeným bočním systémem pro flexibilní nakládku.
Poradíme vám
Jsme Vám k dispozici Po-Pá od 7:00 do 15:30
ALTO TRIKE LIGHT – shrnovací plachtová konstrukce pro valníkové nástavby
Systém ALTO TRIKE LIGHT je komplexní shrnovací plachtová konstrukce určená pro valníkové nástavby s třístranným shrnováním. V kombinaci s hliníkovými rohovými sloupy BIG, středovými sloupky ADAICO a střechami VERSUS Omega (pevnými i shrnovacími, zvedacími i nezvedacími) tvoří ucelené řešení pro návěsy a nástavby s požadavkem na rychlou manipulaci, vysokou tuhost a možnost certifikace dle EN 12642 XL.
Konstrukce nástavby a základní konfigurace
Valníková nástavba s ALTO TRIKE LIGHT je navržena pro provoz na pozemních komunikacích v souladu s platnou legislativou (zákon 56/2001 Sb., vyhláška 341/2014 Sb.). Základ tvoří hliníkové plato s rámovými profily a příčníky spojenými svorkami PALCOM, na které jsou osazeny rohové a středové sloupky, boční výztuhy a střešní konstrukce.
-
Nástavba je určena pro kusový náklad na ložné ploše valníku, s rovnoměrným rozložením a zajištěním nákladu.
-
Kotvení je řešeno přes kotevní třmeny v hliníkovém rámu a upínací pásy podle platných předpisů.
-
Bočnice a zadní čelo jsou sklopné, zajištěné uzávěry; jízda se sklopenými bočnicemi nebo čelem je zakázána.
-
Nástavba může být dodána jako standardní provedení nebo jako certifikovaná nástavba TT CS XL10 / TT CS XL16.
Pro návrh a výrobu je nutný výkres nástavby. Pokud zákazník vlastní dokumentaci nemá, může využít konstrukční oddělení TRANS-TECHNIK, které zajistí návrh včetně dimenzování zatížení, rozměrů plata, výšek bočnic a konfigurace střechy i zadního portálu.
Klíčové prvky systému ALTO TRIKE LIGHT
Vodicí profil ALTO TRIKE LIGHT
Základem shrnovací střechy je vodicí profil ALTO TRIKE LIGHT z hliníkové slitiny:
-
Profil je dimenzován pro střešní příčníky, lamely VERSUS Omega a vedení shrnovací plachty.
-
Vyráběná délka např. L = 9,85 m, s definovanou hmotností na metr a momentem setrvačnosti pro přenos zatížení.
-
Na vodicí profil se kotví koncové sklopné díly, příčníky, rolničky plachty a těsnění boční plachty.
Díky robustní geometrii je profil vhodný jak pro shrnovací střechy, tak pro pevnou střechu v systému Mycro/Trike Light.
Rohové hliníkové sloupy BIG
Rohové sloupy BIG tvoří nosnou kostru nástavby:
-
Hliníkové sloupy v přírodním nebo eloxovaném provedení, délka standardně cca 3300 mm.
-
V rozích plata jsou kombinovány se speciálními ocelovými výztuhami a montážními sadami, které zajišťují přenos sil do rámu.
-
Přední i zadní sloupy BIG nesou střešní konstrukci, vodicí profil ALTO TRIKE LIGHT, zadní vrata nebo klapku.
Správné rozmístění, montáž a minimální uložení sloupků na rámu jsou detailně řešeny v montážním návodu a jsou klíčové pro splnění požadavků EN 12642 XL.
Středové sloupky ADAICO
Středové sloupky ADAICO z lakované oceli doplňují rohové sloupy:
-
Široké ocelové sloupky se zvedáním po 50 mm umožňují kombinaci zvedacích i pevných provedení.
-
Sloupky jsou osazeny kapsami pro pyramidové profily, kapsami pro latě a oky pro bočnice, což umožňuje různé boční konfigurace.
-
Příslušenství zahrnuje nástavce pro zvedací i nezvedací střechu ALTO, vč. kitů pro druhou jízdní polohu.
Díky modulárnímu příslušenství je možné nastavit boční ohrazení, výšku podplachtových profilů a podpor plachty podle typu nástavby a zatížení.
Střecha VERSUS Omega a varianty zvedání
Shrnovací a pevná střecha
Systém ALTO TRIKE LIGHT je optimalizován pro použití se střechou VERSUS Omega:
-
Shrnovací střecha – střešní plachta je uchycena k příčníkům a koncovým sklopným dílům pomocí nýtů, vedená po lamelách a vodicím profilu.
-
Pevná střecha – využívá specifické příčníky a zadní trámec pevné střechy, uchycený do systému ALTO.
Plachta střechy a boční plachty se připravuje podle návodu (otvory pro nýtování, přesné pozice otvorů pro přinýtování k příčníkům a trámcům), aby bylo dosaženo správného napnutí bez deformací.
Zvedací sloupky DG – mechanické zvedání střechy
Mechanický systém DG umožňuje:
-
Plynulé zvednutí střechy až o cca 400 mm pomocí kloubového mechanismu s plynovou vzpěrou.
-
Standardní délky sloupků (např. 2800 mm a 2400 mm) s možností zkrácení dle konkrétní nástavby.
-
Uchycení sloupku DG nýtováním do rohového sloupu BIG, s rozdílným provedením pro přední (výklopné) a zadní (pevné) rohy.
Pro montáž se používají specifické montážní sady pro vodicí profil ALTO TRIKE LIGHT, které definují uchycení DG k profilu i ke sloupům BIG.
Hydraulické zvedání VERSUS Hydraman
Hydraulický systém VERSUS Hydraman 500 je určen pro náročnější provoz:
-
Umožňuje zvedání střechy až o 500 mm, případně i druhou jízdní polohu PRO.
-
Na každém rohu nástavby je umístěna hydraulická pumpa s nástavcem, nýtovaná do rohového sloupu.
-
Montážní sady pro ALTO TRIKE LIGHT definují uchycení hydraulického mechanismu k vodicímu profilu i sloupům.
Tento systém je určen tam, kde je požadována rychlá změna světlé výšky pro nakládku či vykládku, při zachování požadované tuhosti střechy za jízdy.
Boční výztuhy, plachty a přední čelo
Boční výztuhy XL16
Pro provedení XL16 jsou mezi rohovými a středovými sloupky použity:
-
Čtyři řady pyramidových profilů 100×25 mm z hliníkové slitiny, s maximální roztečí mezi profily cca 433 mm.
-
Jeden spodní pyramidový profil 150×25 mm u rámu.
-
Profily jsou uchyceny v ocelových kapsách na sloupcích a doplněny podpěrnými a kotvicími profily CS.
Tento systém zajišťuje rovnoměrné podepření boční plachty a splnění geometrických požadavků pro certifikaci EN 12642 XL.
Bočnice a boční provedení s pyramidovými profily
Systém umožňuje dvě hlavní koncepce bočního ohrazení:
-
Bočnicové provedení – hliníkové bočnice tl. 25 mm, sklopné, s uzávěry, panty TIR, lemy s očky a koncovými záslepkami. Výšky bočnic lze skládat z profilů 100 a 200 mm, případně zvolit standardní profil 400 mm.
-
Pyramidové profily – otevřený systém s profily 100×25 a 150×25 mm, uchycenými v kapsách na sloupcích, vhodný pro shrnovací nástavby s plachtou.
Obě řešení lze kombinovat podle požadavků na nakládací výšku, typ zajištění nákladu a provozní nároky.
Přední čelo a zavětrování
Přední čelo je tvořeno:
-
Hliníkovými bočnicovými profily a rohovými sloupy BIG.
-
Ocelovým Z profilem jako podpěrou čela, nastaveným tak, aby horní hrana čela byla v jedné rovině s horní hranou sloupů a zároveň překrývala podlahu min. o 4 mm.
-
V provedení XL16 je čelo do výšky 1000 mm od podlahy připevněno šrouby, výše pak pevnostními trhacími nýty (např. MAGNA-LOK).
U zvedacích střech je přední čelo zavětrováno pomocí speciálních koncovek, konzol a lemovacích profilů, které zajišťují tuhost předního portálu při otevřené i zavřené poloze střechy.
Zadní portál, vrata a klapka
Dvoukřídlá vrata
Zadní část může být řešena jako dvoukřídlá vrata:
-
Vrata tvoří Al bočnicové a rámové profily, s ocelovými tyčemi uzávěrů Ø 18 mm.
-
Vrata mají vždy dva uzávěry na každé polovině – horní a spodní.
-
Panty jsou šroubované do sloupů, spodní uzávěry kotveny do rámu.
-
Pro XL lze vrata nahradit hydraulickým čelem nebo pojizdnou klapkou dle certifikátu.
Výška vrat se počítá z výšky ložné plochy a nadstaveb (Ht = Hsp - 107 mm pro provedení ALTO se zvedací i nezvedací střechou).
Pevná a pojízdná klapka
Alternativou vrat je zadní pevná nebo pojízdná klapka:
-
Pevná klapka je montována ke sklopnému ocelovému trámci, s definovanou výškou dle výkresu.
-
Pojízdná klapka využívá úpravy vodicího profilu proti kolizi s klapkou, vodiče pro pojíždění a správné napojení na shrnovací střechu.
Tato řešení umožňují flexibilní přístup k nakládce a přizpůsobení nástavby konkrétnímu provozu.
Napínání boční plachty a ovládací prvky
Systém ALTO TRIKE LIGHT obsahuje kompletní řešení napínání boční plachty:
-
Horní a spodní uložení napínací trubky Ø 27 mm (nerez).
-
Napínací ráčny se čtyřhranem 12 mm (levé/pravé provedení) nebo napínací převodovky MINI s ovládací klikou.
-
Převlečné trubky, nerezové a pozinkované díly pro přenos momentu a spolehlivé dotažení plachty.
Díky těmto prvkům je možné dosáhnout rovnoměrného napnutí plachty po celé délce plochy a minimalizovat její kmitání a opotřebení za jízdy.
Údržba, provoz a životnost
Valníková nástavba s ALTO TRIKE LIGHT nevyžaduje speciální údržbu, ale je nutné dodržet základní pravidla:
-
Pravidelné mytí tlakovou vodou, zejména v zimě kvůli chemickým posypům.
-
Ošetřování pantů, uzávěrů bočnic a středových sloupků konzervačními mazivy.
-
Zákaz dotahování šroubových spojů hliníkového plata se svorkami PALCOM – spoje jsou zajištěny lepidlem, neodborný zásah může vést k uvolnění a poškození konstrukce.
-
V případě závady na nosných dílech je nutné kontaktovat autorizovaný servis nebo nástavbáře, který konstrukci postavil, a použít originální náhradní díly.
Při nesprávném užívání nástavby, nedodržení předpisů nebo neodborných zásazích zaniká záruka a dodavatel nenese odpovědnost za vzniklé škody.
Přínosy systému ALTO TRIKE LIGHT pro zákazníka
-
Komplexní systém pro shrnovací valníkové nástavby – od plato rámu, přes sloupky, střechu, boční výztuhy až po zadní portál.
-
Modularita a variabilita – kombinovatelné bočnice, pyramidové profily, různé typy střech (shrnovací, pevná, zvedací, nezvedací).
-
Certifikovatelnost dle EN 12642 XL – v konfiguracích TT CS XL10 a XL16 s odpovídajícím zatížením.
-
Rychlá nakládka a vykládka díky třístrannému shrnování plachty a možnostem zvedání střechy DG nebo VERSUS Hydraman.
-
Technická podpora a konstrukční zázemí firmy TRANS-TECHNIK včetně návrhu nástavby, montážní dokumentace a originálního příslušenství.
Tímto systémem získá zákazník osvědčené, konstrukčně prověřené a certifikovatelné řešení pro valníkové nástavby, které lze přesně přizpůsobit jeho provozu, vozidlu i požadovanému zatížení.